Friday, 17 February 2012

Kita dan Politik

gambar hiasan


assalamualaikum , 

bila kita terdengar pasal politik , 
kebanyakan daripada kita akan terasa sesuatu benda yang pelik ,
apakah benda itu ?
kepada mereka yang mempunyai mentaliti yang rendah ,
mungkin akan terus mengutuk musuh politiknya ,
walaupun dia tahu kadang2 dia berada dipihak yang salah ,

asalnya masa zaman tok moyang kita ,
takdalah sensetif sangat pasal bende ni ,
sebab diorang kurang pengetahuan tentangnya ,
tapi sekarang ramai yang dah tahu tentangnya ,
tapi kadang2 dah macam orang yang sangat jahil pasal politik ini ,

tahukah anda ?
pada zaman para sahabat ,
ketika itu madinah ingin mencari khalifa' yang baru ,
dan calon yang ideal ketika itu adalah Saidina Uthman Affan dan Saudina Ali ,
mereka saling bertanding antara satu sama lain ,
akhirnya Saidina Uthman Affan menang ,

see ?
diorang adalah sahabat ,
tak gaduh2 pun ?
kenapa sekarang sampai nak putus saudara segala ?
jangan disebabkan kita berlainan fahaman ,
kita saling caci maki ,
tergelak non muslim bila terdengar ,

ada juga yang terlalu membencikan politik ,
sebabnya terlalu banyak penipuan dan macam2 lagi ,
akhirnya diorang terlalu tertekan ,
tulah antara sebab mengapa akidah sesetengah daripada kita terpesong ,
sehingga terwujudnya group "jiwa kosong" dan macam2 lagi ,
katanya tujuannya untuk kurangkan tekanan 
ini tanggungjawab anda ,
UNDILAH (:

p/s : kaji maklumat yang ada terima , renung2 kan , jangan sampai termenung

No comments:

Post a Comment