Friday, 24 February 2012

cara pemikiran kita



assalamualaikum ,


hari tu kita tersingkir dalam kelayakan olimpik dalam acara bola sepak ,
jika kita bandingkan dengan cara permainan kita dengan team yang lebih advanced ,
memang kita agak jauh ketinggalan ,
mengapa ?
sebabnya adalah cara pemikiran kita ,

kajian menunjukkan bahawa facilities di negara kita berada pada tahap pertama ,
malangnya cara pemikiran kita berada pada tahap ketiga ,
itu memang sangat mempengaruhi cara permainan bola sepak kita juga ,

kita boleh lihat dari sudut pandangan yang lebih umum ,
contohnya cara pemanduan kita dijalan raya ,
rasanya tidak perlulah saya explain lebih lanjut tentang perkara ini , kan ?

sebenarnya ,
kita kekurangan keyakinan pada diri kita ,
itulah sebabnya kita lambat nak maju ,
bukan tak boleh nak maju ,

jangan jadikan sebab agama serta adat menghalang kemajuan kita ,
segalanya tak mustahil jika kita sentiasa berfikiran positif ,
orang gagal sentiasa memberi alasan ,
orang yang berjaya membuahkan hasil
renung-renungkan :)


p/s : takda niat nak kutuk cara permainan bola sepak negara , but just a comment

Friday, 17 February 2012

Kita dan Politik

gambar hiasan


assalamualaikum , 

bila kita terdengar pasal politik , 
kebanyakan daripada kita akan terasa sesuatu benda yang pelik ,
apakah benda itu ?
kepada mereka yang mempunyai mentaliti yang rendah ,
mungkin akan terus mengutuk musuh politiknya ,
walaupun dia tahu kadang2 dia berada dipihak yang salah ,

asalnya masa zaman tok moyang kita ,
takdalah sensetif sangat pasal bende ni ,
sebab diorang kurang pengetahuan tentangnya ,
tapi sekarang ramai yang dah tahu tentangnya ,
tapi kadang2 dah macam orang yang sangat jahil pasal politik ini ,

tahukah anda ?
pada zaman para sahabat ,
ketika itu madinah ingin mencari khalifa' yang baru ,
dan calon yang ideal ketika itu adalah Saidina Uthman Affan dan Saudina Ali ,
mereka saling bertanding antara satu sama lain ,
akhirnya Saidina Uthman Affan menang ,

see ?
diorang adalah sahabat ,
tak gaduh2 pun ?
kenapa sekarang sampai nak putus saudara segala ?
jangan disebabkan kita berlainan fahaman ,
kita saling caci maki ,
tergelak non muslim bila terdengar ,

ada juga yang terlalu membencikan politik ,
sebabnya terlalu banyak penipuan dan macam2 lagi ,
akhirnya diorang terlalu tertekan ,
tulah antara sebab mengapa akidah sesetengah daripada kita terpesong ,
sehingga terwujudnya group "jiwa kosong" dan macam2 lagi ,
katanya tujuannya untuk kurangkan tekanan 
ini tanggungjawab anda ,
UNDILAH (:

p/s : kaji maklumat yang ada terima , renung2 kan , jangan sampai termenung

Saturday, 11 February 2012

Hadis


bila kita terdengar hadis yang dhaif ataupun palsu ,
kita terus set kat kepala kita supaya terus tak mempercayainya ,
itu hanya pendapat ulama' ,
seharusnya jangan terus tidak mempercayainya ,
paling2 blacklist kan lah hadis2 yang tak pasti kesahihannya ,

tapi tahukah anda , banyak hadis yang dhaif yang popular dijadikan sebagai panduan kita ,
antaranya :-

1 - kebersihan separuh daripada iman
2 - sabar separuh daripada iman
3 - tuntutlah ilmu walaupun ke negeri china
4 - perselisihan dalam umat ku adalah rahmat


p/s - ambil yang jernih , jadikan yang keruh itu sebagai pengajaran ,
        selamat beramal :)

Friday, 10 February 2012

Penipuan Sejarah

gambar hiasan 


masih ingatkah kita masa  kita form 1 dulu ,
kita diajarkan tentang zaman neolitik , mesolitik , peolitik dan logam , kan ?
gambaran zaman ketika itu sangat menghampakan ,
manusia sangat jahil , pakai cawat , tinggal dalam gua ,
takde ilmu , dan bermacam-macam lagi ,

tapi , lupakah kita ,
ketika nabi Adam a,s berada di Syurga Allah ,
baginda telah diajarkan tentang pelbagai ilmu yang sangat banyak ,
kemudian selepas dicampakkan kebumi akibat makan buah larangan ,
takkanlah baginda terus menjadi jahil ?
kemana perginya ilmu yang telah dipelajari baginda ?

renung-renungkan :)

Thursday, 9 February 2012

Pegang Anjing Tak Salah

gambar hiasan


Salahkah kita pegang anjing atau babi ataupun seumpama dengannya ?
dosakah kalau kita pegang ?
hina sangat ke golongan ini ?

bolehkah kita pegang tangan pakwe/makwe ?
dapat pahala ke kalau dipegang ?
best sangat ke dapat berpakwe makwe ?

mungkin ramai yang terkeliru ,
mungkin juga sebab termakan hasutan syaitan ,
anjing dan babi tidak punya akal ,
tapi , pernahkah dieorang buat dosa ?

p/s : janganlah mengeluarkan statement yang anda tak pasti ataupun tidak tahu tentang nya ,
       sebab ia serupa seperti makhluk tak berakal .

Tuesday, 7 February 2012

Besar Ertinya Bersyukur



tak salah untuk kita mengharapkan apa yang belum ada ,
tapi biasanya kita tak hargai apa yang dah ada ,
Allah tak bagi kehendak kita,
tapi Allah bagi keperluan kita ,

bersyukurlah apa yg ada disekeliling kita ,
lihat saja mereka yang kurang berkemampuan ,
mencari-cari apa yang kita anggap sampah ..


p/s hargailah apa yang ada , bila dah tak ada usah mengada-ngada ..

♥♥ true love ♥♥



gambar hiasan








Jika hakikat pernikahan adalah karena SEX,
maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. 

Jika hakikat pernikahan adalah karena HARTA,
maka pasangan bakal bubar jika bangkrut. 

Jika hakikat pernikahan adalah karena BEAUTY/BODY,
pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka keriput atau badan jadi gendut. 

Jika hakikat pernikahan adalah karena ANAK,
maka pasangan akan cari alasan utk pergi jika buah hati (anak) tidak hadir. 


Jika hakikat pernikahan adalah karena KEPRIBADIAN,
pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya. 


Jika hakikat pernikahan adalah karena CINTA,
hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik,

lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI. 


Jika hakikat pernikahan adalah karena IBADAH kepada ALLAH,
sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kpd makhlukNYA.♥♥♥ ♥♥
Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya.


Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga
kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.

Selingan : Kawen Oh Kawen


bajet untuk kenduri kecik2

perkahwinan merupakan fitrah manusia yang tak dapat dielak ,
malang nya ade segelintir manusia yang sesat mahu melanggar fitrah tersebut ,
itu yang menyebabkan berlakunya banyak perzinaan ,

ada juga yang tak sabar nak berkahwin ,
dah bertunang sayang nya tersangkut ditengah jalan ,
apa sebabnya ?
sangat banyak :-
1-duit yang nak tak nak je
2-kurangnya didikan agama
3-terlalu banyak menabur janji
4-salah faham
5-sembrono

jadi , apakah penyelesaiannya ??
1-banyakkan menabung
2-perbelanjaan yang cermat
3-akidah yang mantap
4-tak hanyut dek nafsu serakah
5-mempunyai persefahaman dengan pasangan

seelok-eloknya tak payah buat ikatan yang tak sah , lebih banyak keburukan dari kebaikan nya,
kalau minat simpan dulu dalam hati , (like me !)
sampai masa pergilah berjumpa dengan wali nya (kalau gentle)


p/s kepada yang terasa , tunggu pinangan ku , insyaalah :)

Susah Sangatkah Untuk Kita Beri Salam ??



antara tanda-tanda kiamat adalah seseorang muslim memberi salam kepada saudaranya yang dikenali sahaja ,
susah sangatkah nak bagi salam ?
bukankah mendoakan kesejahteraan orang dapat pahala ?
dapat dosakah ?
memang buang air liur , tapi berbaloi bukan ?
tepuk dada tanya selera ..


p/s seorang lelaki makruh untuk memneri salam kepada orang yang bukan muhrim baginya ..

Monday, 6 February 2012

it's you !!

SILA BACA =>> Ada satu kisah
tentang seorang Muslim:
【ツ】 Pada satu hari yang
indah, dia telah berkata, "ALLAHU
AKBAR"
【ツ】 Kemudian dia
menyambung lagi,
"LAILLAHA ILLALLAH
MUHAMMADARASULULLAH"
【ツ】 Setelah itu dia berkata,
"LA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA
INNI KUNTU MINADZALIMIN".
【ツ】 Dia menambah sedikit
lagi,
"SUBHANALLAH WA BIHAMDIHH
SUBHANALLAHIL ADZIM "
【ツ】 Dengan mengucapkan
semua itu, dia telah diberi
ganjaran yang sangat besar dari
ALLAH SWT ♥
【ツ】 Kamu mau tahu siapakah
orang yang beruntung itu??
【ツ】 Orang itu adalah KAMU
【ツ】








Jaga Perasaan Orang lain




Kadang2 kita cakap sesuatu dengan teman2 kita ,
kita terlupa  mereka pun mempunyai perasaan ,
sehingga kita buat mereka tersinggung ,
dosa hukum nya ,
tetapi mereka senyap je kan ??
or maybe dieorang nak pahala free ??
saya tak tau ,
hati orang tak bisa bibaca


p/s kadang2 je dia bising , kan ?

Bersediakah Anda ??

gambar hiasan


Bersediakah anda untuk menguruskan jenazah keluarga terdekat kita ??
ibu bapa kita ??
orang kesayangan kita ??

mengapa belum ??!!
atau anda lebih rela orang lain menguruskan jenazah kesayangan kita ??
sedarlah wahai saudara2 ku ..

nabi kata roh kepada jenazah itu akan menjerit kesakitan walaupun hanya disentuh ,
alangkah baiknya jika ketika itu kita yang uruskan ,
kita akan buat dengan penuh kasih sayang , lemah lembut ..
berbanding orang yang yang tidak dikenali menguruskan jenazah orang kesayangan kita ,
bukankah ianya indah ??


p/s  bersiaplah anda

Salah Tempat




ramai yang suka sangat mengadu masalah dia kt laman sosial ni ,
bukannya tak boleh , tapi jangan lah melampau-lampau ,
kadang-kadang privacy kita pun kita share ,
itu jual maruah namanya ,
tak kan tak ada orang yang terdekat kut ,
tambahan pula mana letaknya kesedaran agama kita ??
mengutuk2 orang , dan bermacam-macam lagi ,
ingatlah , segala amalan kita akan dihitung walau sebesar zarah sekalipun ,
kembalilah kepada Allah ..



p/s  sebagai renungan besama (:

Khas Untuk Golongan Lelaki



lelaki merupakan khalifah dimuka bumi ini , 
malangnya sangat ramai lelaki yang hanyut dalam peredaran masa pada masa ini , 
tak kisah lah ramai yang sesat pada masa ini kerana golongan khalifah sekarang pun memang dah sesat ,
siapa yang nak membimbing mereka yang malang ini ??
KAMULAH !


p/s sebagai pedoman bersama , sebarkan jika rasa perlu ..




Mestilah Kene Lagi Semat

gambar hiasan 


perbualan hamba Allah dengan saudaranya di masjid :-

hamba Allah 1 : assalamualaikum saudara ?? semat2 ni nak kemana ??
hamba Allah 2 : wa'alaikummussalam , nak pegi jumpe bakal isteri , hehe , singgah la mesjid jap , solat , yg ni semat2 nak kemana ??
hamba Allah 1 : saya ? tak kemana , nak jumpa tuhan kenalah lagi semat ..






renung-renungkan :)